Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) solicită creșterea subvenției oferite prin Programul „Rabla Plus” la 8.500 euro în 2025 și 7.500 euro în 2026. Măsura este considerată esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, după reducerea drastică a subvenției la 5.100 euro în 2024, care a dus la o scădere de 32,2% a înmatriculărilor de vehicule electrice. România a ajuns astfel pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.
În timp ce alte state UE, precum Belgia, Cipru și Ungaria, au înregistrat creșteri semnificative ale vânzărilor de mașini electrice, România a fost depășită de țări mai mici precum Letonia și Slovenia. În acest context, Comisia Europeană analizează implementarea unui program pan-european de subvenții pentru vehicule electrice, menționând importanța unei abordări coordonate la nivelul UE.
Eliminarea treptată a subvențiilor pentru motorizările tradiționale
APIA susține decizia Ministerului Mediului de a exclude autoturismele diesel din Programul „Rabla” și propune un calendar clar pentru eliminarea treptată a subvențiilor pentru toate tipurile de motoare convenționale. Conform propunerii, subvenția pentru mașinile pe benzină ar urma să fie eliminată în 2026, pentru hibride în 2027-2029, iar pentru vehiculele electrice în 2030.
Noi măsuri pentru accelerarea adopției vehiculelor electrice
Pe lângă creșterea subvenției, APIA solicită majorarea plafonului de preț al mașinilor eligibile în Programul „Rabla Plus” de la 75.000 la 80.000 euro. De asemenea, propune reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program la un an, în loc de trei, pentru a stimula circulația mai rapidă a vehiculelor electrice pe piață.
O altă inițiativă importantă vizează crearea programului „Rabla Comercial”, destinat transportatorilor, firmelor de curierat și companiilor de taxi, care generează un volum ridicat de emisii. APIA consideră că aceste măsuri, alături de investiții în infrastructura de încărcare, sunt esențiale pentru dezvoltarea pieței auto electrice din România și atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon.