Tronsonul ungar al coridorului de transport Via Carpatia, care leagă Marea Baltică de Marea Egee, urmează să fie finalizat până la sfârşitul acestui an, a declarat joi la Budapesta preşedintele ungar Janos Ader, după o întâlnire cu omologul său polonez Andrzej Duda, informează MTI.
Secţiunea ungară a şoselei va avea 230 de kilometri din totalul de 3.300, a precizat oficialul ungar în conferinţa de presă comună cu preşedintele Poloniei.
Janos Ader a amintit că Europa Centrală a fost dezavantajată sub aspectul infrastructurii înainte de 1990 şi în anii care au urmat, reţelele de căi ferate, energie şi digitale ale regiunii fiind subdezvoltate.
La rândul său, Andrzej Duda a afirmat că realizarea tronsonului polonez de 530 kilometri al şoselei decurge conform planului şi a salutat anunţul lui Ader privind apropiata finalizare a celui ungar, sugerând că polonezii vor putea utiliza această rută pentru a ajunge la destinaţiile de vacanţă încă din vara viitoare.
Noua rută este crucială pentru sistemul rutier european şi finalizarea sa va reprezenta o piatră de hotar în transportul rutier, a punctat Duda.
Cei doi şefi de stat au abordat pe de altă parte şi situaţia de la graniţa dintre Polonia şi Belarus, Janos Ader amintind că intensificarea fluxului de migranţi ilegali a determinat Polonia să declare stare de urgenţă la graniţă.
Ader a menţionat că recentele evenimente din Afganistan vor duce probabil la creşterea presiunii migratorii asupra Poloniei şi a notat că Ungaria pune la dispoziţia Varşoviei experienţa sa pentru construirea unei împrejmuiri de-a lungul celor 370 km de graniţă între Polonia şi Belarus.
Andrzej Duda a asigurat în acest context că Polonia tratează cu foarte mare seriozitate responsabilitatea sa de a proteja graniţele Uniunii Europene şi ale spaţiului Schengen. El a menţionat că i-a oferit omologului său ungar informaţii detaliate cu privire la criza de la graniţa polono-belarusă şi a subliniat că Polonia va face tot posibilul pentru apărarea graniţelor.
Potrivit fișei proiectului, Autostrada Via Carpathia ar urma să plece din portul lituanian Klaipeda până în portul grec Salonic, tăind România prin partea sa de vest. Porturile Constanța (România) și Gdansk (Polonia) nu se află pe traseul direct al autostrăzii, dar vor fi legate de aceasta prin alte bucăți de autostradă (Autostrada Constanța – București – Pitești – Sibiu – Lugoj în cazul României).
În plus față de segmentul de autostradă Sibiu – Pitești, aflat acum parțial în construcție, pe teritoriul României ar urma să se construiască încă două segmente de drum de mare viteză aflate pe traseul Via Carpathia: segmentul Oradea – Arad, estimat la 350 de milioane de euro, și segmentul Lugoj – Calafat, cu o valoare similară.
Proiectul Via Carpathia a fost inițiat de Polonia și Ungaria în 2016 în dorința de a lega nordul și sudul flancului estic al UE. Proiectul a fost adoptat ulterior de Inițiativa celor Trei Mări ca unul strategic pentru regiune și ar putea fi finanțat prin intermediul Fondului de Investiții al Inițiativei. AGERPRES